Häromveckan skrev jag ett mejl om draftback, om hur man kunde följa skrivandeprocessen i ett Google dokument, men då mer på fokus att sätta dit fuskare. Jag har dock tänkt vidare (tillsammans med Anna) och insett att draftback borde kunna användas i diverse språkundervisningar.
Om man tittar på de förmågor som anges i svenska som t ex:
- Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
- Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.
Min åsikt är att man skulle kunna använda draftback då man arbetar med en disposition över en text. Olika typer av disposition passar till olika texter, och strukturen på texten är ju av stor betydelse. Man skulle med draftbacks hjälp kunna spåra hur ni som lärare skriver en text (strukturen) och jämföra det med eleverna. Bara en tanke...
Här är en länk till Per Klassons blogginlägg om hur man installerar draftback i Google dokument.
Kommentarer
Skicka en kommentar