Förra veckan var det "Code week", EU's satsning där man försöker skapa ett ökat intresse för kod, programmering och digitalt skapande. Anledningen till detta är förstås att göra EU's länder bättre rustade inför en framtid där många av de yrken som kommer att sysselsätta våra ungdomar ännu inte skapats men där vi kan vara säkra på att en av de kompetenser som kommer att behövas är digitalt skapande och programmering.
I Omvärldsbloggen behandlas detta ämne utförligt, med flertalet referenser till forskningsrapporter gjorda, i bl a. England, där programmering ingår som ett obligatoriskt moment i läroplanen. Så här sammanfattas en av dessa rapporter:
I Omvärldsbloggen behandlas detta ämne utförligt, med flertalet referenser till forskningsrapporter gjorda, i bl a. England, där programmering ingår som ett obligatoriskt moment i läroplanen. Så här sammanfattas en av dessa rapporter:
...ringar först in vad digitalt skapande är: utveckling av digitala produkter, tjänster eller artefakter, alltifrån webbplatser till appar, spel och 3d-animationer till fysiska objekt som styrs och kontrolleras av datorprogram.
Det rör sig om ett komplext, otydligt och svåravgränsat område som kräver kunskaper och färdigheter inom en rad olika områden. Hit hör bland annat programmering, kodning och computational thinking, teamwork, kollaborativ problemlösning, design, och så vidare. En del av detta lär man sig på formella utbildningar, andra kunskaper och färdigheter utvecklas bäst i informella sammanhang, exempelvis communities på nätet.
Vill du veta mer, läs här i Omvärldsbloggens utförliga sammanfattning av forskningsläget.
Vill du veta mer, läs här i Omvärldsbloggens utförliga sammanfattning av forskningsläget.
Kommentarer
Skicka en kommentar