Reflektioner från SETT - no. 1 Sissela Nutley dr. i kognitiv neurovetenskap

Hejsan!

Under förra veckan så lämnade jag Katedralskolan för ett besök på Scandinavian Educational Technology Transformation, eller SETT. Som vanligt var Kistamässan fylld till bredden av besökare, utställare och föreläsare. Jag tycker att man varje år kan skönja en trend, i alla fall när det gäller föreläsare, och den här gången så var det många som pratade om, refererade till eller själv arbetade med hjärnforskning. 

Den första föreläsningen jag gick på var med Dr. Sissela Nutley är doktor i kognitiv neurovetenskap och forskningschef på Cogmed, som berättade om arbetsminnets viktiga roll för inlärning. Du kan läsa en hel intervju med henne här (Pearsoned)

Här kommer ett försök till en sammanfattning av vad hon berättade om i sin föreläsning. Hon började med att berätta om Myelin och dess betydelse i inlärningsprocessen. Myelinet skapas runt en nervcell och gör att en nervimpuls kan fortplanta sig fortare, dvs. att man lär sig fortare. Vi föds inte med dess myeliner utan dessa skapas av vår (inlärnings)miljö. Under de första levnadsåren skapas dessa kontakter mellan celler, synapser, i en rasande fart. Så många som 700 nya synapser per sekund skapas under de första åren, mao. är barn oerhört formbara. 

Repetition och hippocampus: Hon konstaterade att myeliner och nya synapser skapas när vi sover, därav är det oerhört viktigt att vi sover tillräckligt mycket och ostört. En sömnen speglas och repeteras det vi lärt oss under dagen. Att råplugga natten innan ett prov kan mycket väl göra att du klarar provet, men det bildas inga nya kopplingar, informationen glöms snart bort eftersom hippocampus inte hunnit befästa kunskapen. Lite plugg åt gången och under längre tid ger varaktigt resultat och lärande. Det fanns ju tidigare en uppfattning inom neurovetenskapen om att det inte går lära gamla hundar att sitta, dvs. att dessa synapser slutar att bildas vid högre ålder, men det är inte sant. Vi lär under hela livet, synapser och myelin fortsätter att bildas. 

Hon pratade vidare om minnets olika funktioner, om långtidsminnet där vi lagrar saker under hela livet. Arbetsminnet är väldigt kort och automatiserat. Det fungerar som ett mentalt anteckningsblock där man lagrar data i 20 sekunder för att sedan skicka vidare till långtidsminnet. Arbetsminnet är väldigt viktigt för inlärning och oerhört känsligt för distraktion. Det sorl som ofta hörs i ett klassrum, eller push-up-notiser från telefoner stör arbetsminnet direkt. Arbetsminnet påverkas också under långvarig stress, det är kopplat till frontalloberna. Därför upplever människor som t ex. "gått in i väggen" eller lider av svår stress att de har problem med korttidsminnet och arbetsminnet. 

Nutley kom hela tiden tillbaka till betydelsen av arbetsminnet vid inlärning och hur mycket svårare inlärning blir om man tappar fokus av någon anledning. Hon konstaterar att arbetsminnet är helt avgörande för lärande. Hon sträcker sig till och med så långt som att säga att det är den enskilt viktigaste faktorn vid lärande. Ett väl fungerande arbetsminne är synonymt med ett gott studieresultat. 

Nutley gick sedan vidare med att prata konkreta problem och hur man hittar barn med lågt arbetsminne. En sak man ska vara uppmärksam på är om elever/barn har svårt att läsa och ta längre instruktioner. Det dåliga arbetsminnet gör att hen tappar bort sig på vägen. Det är väldigt stor skillnad på barn olika nivåer av arbetsminne och ställer stora krav på oss pedagoger att individualisera uppgifter.

Nutley gick sedan vidare till att titta på hur man kan stötta elever med dåligt arbetsminne och det var ganska väntade åtgärder och hjälpmedel:


  • Arbetsro
  • Struktur
  • Minnesstöd och olika verktyg
  • Träna arbetsminnet. Man kan träna upp det precis som vilken muskel som helst. Stegvis öka kapaciteten av sitt arbetsminne. 
  • Stimulera elevers olika sinnen under lektionen. Planera en varierad lektion där eleven kan använda alla sina sinnen, verbalt, visuellt etc. Skapar kopplingar och minimerar belastning av arbetsminnet. 
  • Cogmed arbetsminnesträning. I denna länk hittar du ett (gratis) program för minnesträning. Detta program är utvecklat i samarbete med dr Torkel Klingberg. Det finns träningsprogram för olika åldersgrupper och man har även sett resultat i alla åldersgrupper. Barnen/ungdomarna stärker sitt tänkande nätverk, skapar snabbare kopplingar/synapser och myelinet gör signalerna snabbare. Leder detta till effekter på skolprestationerna? Svaret är ja! Programmet har testats på svenska mellanstadieskolor, ÅK4-6 (Cogmed-skola och kontrollskola) Man märkte en snabb förbättring vis läsförståelse och matematik då eleverna använt Cogmeds material. Elever som tränats i Cogmed fick snabba och mätbara förbättringar i studieresultat. 

Här nedan infogar jag en del av bilderna från Nutleys presentation på mässan.



Kommentarer