Snagit - skärminspelning och skärmdump i Google Chrome



TechSmith, som tidigare lanserat skärminspelningsverktyget Jing, har lanserat en applikation/tillägg till Google Chrome. Jag vet att många av er använder Google Chrome eftersom det är bäst anpassat till den lärplattform vi använder, och här är ytterligare en anledning att använda den. Jag har tidigare använt skärminspelningsverktygen Quick Time för Mac och Screencast-o-matic för PC, och bägge dessa har fungerat bra.

Fördelen med att använda Snagit är att den sparar dina bilder och filmer i din Drive, vilket gör att du kan dela bilderna/filmen med berörda personer på ett snabbt och smidigt sätt. Den behövs några enkla handgrepp innan det fungerar och det gör man så här:
1. Gå till Google Chromes inställningar och klicka på verktyg 

2. Gå till tillägg - hämta fler tillägg (längst ner) och sök snagit. Då får du upp sökresultatet på denna bild. Lägg till bägge applikationerna.

3. Lägg till bägge två till Google Chrome. Den första kommer att dyka upp längst uppe i högra hörnet, det är skärmdumpsverktyget. Där klickar du när du bara vill ta kort på något på din skärm. Sparas sedan i en mapp i din drive som heter TechSmitch.
4. Skärminspelningsverktyget dyker upp i ett verktygsfält för Chrome som lägger sig i aktivitetsfältet (både på PC och Mac). När du klickar på snagit kommer det dyka upp en skärminspelningssymbol.

Har du fler frågor så se filmen nedan eller mejla mig alternativt hälsa på mig. Alltid trevligt med besök, jag lovar att jag ska bjuda på kaffe.









Kommentarer