Jag ska försöka beskriva en situation i ett icke-namngivet klassrum. Du som lärare ställer en fråga, en fråga som du ställde efter stundens ingivelse. Samma tre elever som brukar upp handen viftar frenetiskt för att få din uppmärksamhet. De flesta räcker dock inte upp handen, vissa stirrar ner i golvet, andra ut genom fönstret och en del försöker helt enkelt sjunka genom golvet. Antingen ger du frågan till någon av de tre vanligaste respondenterna, som kanske ger ett väl genomtänkt svar medan de andra kanske tänker på något annat. Detta innebär att de flesta av eleverna försöker och antagligen lyckas hålla sig undan lärarens radar.
I fall problemet känns igen, och det tror jag säkert det gör, för det är en situation som uppstår i mitt eget klassrum. Det finns olika sätt att förhålla sig till detta, en del analog, andra digitala.
I fall problemet känns igen, och det tror jag säkert det gör, för det är en situation som uppstår i mitt eget klassrum. Det finns olika sätt att förhålla sig till detta, en del analog, andra digitala.
- Ge frågan slumpvis. Ett högst analogt sätt och ett som kan vara bra då alla kan förväntas vara mer på helspänn och lyssna på den diskussion som äger rum. Problemet är fortfarande att bara ett fåtal elever deltar i diskussionen.
- Ge frågan slumpvis, men på ett mer digitalt sätt. Man kan skapa ett "wheel of fortune" (eller kanske unfortune =) i classtools. Du trycker på "edit", byter ut namnen i hjulet och sparar. Då får du en länk till hjulet, och du bara snurrar hjulet och du får fram en slumpad respondent.
- Men som sagt, det ger fortfarande inte ett perfekt utfall då det fortfarande bara är en åt gången som är aktiv. För att aktivera fler elever så kan man använda sig av olika hjälpmedel, både analoga och digitala. Tänkte börja med den analoga metoden. I England jobbar man ofta med små mini-whiteboards. Den stora fördelen med denna metod är att du får alla elever att bli aktiva. De elever som känner obehag att svara inför sina kamrater, skriver på tavlan och alla elever håller upp sina tavlor samtidigt. Man behöver inte vara digital för digitalitetens egen skull.
- Men det finns ett digitalt sätt också och det är att använda någon av de digitaliserade respondentsystem som finns. I Doris har vi t ex Google formulär där eleven svarar på enkla frågor i ett formulär, t ex i form av flervalsfrågor eller korta textsvar. Du får sedan svaren i Google kalkylark med elevens namn om så önskar. Se filmen nedan om hur du gör. Du kan sedan utan större bekymmer skapa självrättande prov i Google kalkyl. Det finns en film om det också på samma YouTube-kanal. Ett annat bra digitalt program som kan användas är Socrative, där man skapar snabba frågeformulär, där frågetempot kan styras av läraren eller av eleven själv. Hur? Se den andra filmen nedan. Mentimeter är ytterligare ett annat av dessa digitala hjälpmedel.
Kommentarer
Skicka en kommentar