Historypin - historiska bilder i Google Streetview

Jag kommer ihåg att jag såg Historypin demonstreras för mig på ett möte med AV-media för flera år sedan, och blev då imponerad av vad man kunde göra. Men som så mycket annat så föll det snart i glömska eftersom jag inte gav mig i kast med det med en gång. Så igår sprang jag på det igen av en slump, och kom på att jag måste starta ett konto på denna sida. 
Vad är då nyttan med ytterligare en webbapplikation undrar ni då? Jo, det ska jag tala om! Historypin låter dig placera in egna historiska bilder i en nutida Google maps Streetview. Du kan alltså ta de gamla bilderna av Växjö som du fick av gamla faster Agda och som visar Snus-Lundgrens anno 1879 och lägga in den i Google Streetview, samt skriva en kommentar om varför just detta hus är viktigt ur en historisk synpunkt. De kan sedan jämföra hur huset eller området såg ut då med hur det ser ut idag. Se mer i filmen nedan. Har du inte lust att "pinna" egna bilder så kan du helt enkelt följa någon av alla turer som finns på sidan. Här är t ex en snygg som visar jordbävningen i San Francisco 1906. 

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man använder detta i historia, att man bara tittar på en karta med historisk information, att man går en "rundtur" som ovan, eller ännu hellre gör en egen dvs. lägger in en bild och skriver information om platsen. Jag tycker att man med fördel även skulle kunna använda Historypin i kulturhistoria, litteraturhistoria, geografi m.m. Växjö är en i stort sett vit fläck när det gäller Historypins. Jag lade själv upp en bild bara för att testa. Här visas när Mats Wilander firas vid Residenset efter sin seger i Franska Öppna 1982. 

Så här markeras din bild på en karta

Här ser man bild och kommentarsfält med information om firandet av Mats Wilander 1982


Kommentarer