Skitch - underbara skärmdump!

Skitch är en del av den mycket kapabla Evernote-familjen, som jag skrivit om tidigare. Skitch är alltså verktyg där man kan ta bild av skärmen, bild med webbkameran eller välja bild från datorn. I denna bild kan du sedan lägga till text, ringa in, dra pilar, "sudda ut" ansikten för anonymitet mm. mm.

Jag har använt Skitch då jag har hämtat kartor från nätet där jag tycker detaljer saknas. Det hänt att jag vill ringa in ett speciellt område, då är verktyget utmärkt. Skitch är vidare väldigt användbart vid frågesport eller en allmän kunskapskontroll. Jag har använt det vid provskrivning i form av en bildanalysfråga. Möjligheterna är i det närmaste oändliga!! (jag hoppas ni märker min entusiasm - ni mina två läsare)

På bilden nedan har jag tagit kort på en mind map vi gjort på tavlan, och sedan delat den med den berörda klassen. Detta kan göras via mejl, sociala medier eller att bilden sparas ner i dina bilder på datorn.


Kommentarer