En snygg tidslinje

Jag har tidigare flaggat för denna tidslinje genom att publicera en tidslinje som visar turismens utveckling. Jag har fått lite respons på den och vill därför visa hur det går till. Det är Simon Winter på Infontology som visat mig hur det ska gå till. Det finns mängder av bra tidslinjer att hämta, bland annat här på SO-rummet. Jag ser egentligen inte att användandet av tidslinjer skulle vara begränsat till något specifikt ämne då varje ämne har en historisk aspekt som är viktig att lyfta. Andra användningsområden är en tidslinje som kalender med viktiga datum (se nedan), deadlines osv. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.

Tidslinjeverktyget har utvecklats av Knightlab. I tidslinjen kan varje enskild händelse innehålla en stillbild, en film från t.ex Youtube eller Vimeo, en text och en länk.

Jag har gjort en skärminspelning (se nedan) som visar hur det går till att skapa en egen tidslinje. I denna länk hittar du Google kalkylarket som ligger till grund för tidslinjen. Det är bara att ta en kopia av arket och modifiera informationen så det passar din egen tidslinje. Vill du ha det i skrift istället så läs detta blogginlägg från Simon Winter.





Kommentarer