Dela ett geografiprov på Google

Förra veckan genomförde jag ett test, i dubbel bemärkelse, som jag tycker föll väl ut. Det var ett online-test där jag delade ett prov i en delad mapp (mig+vald elev). Eleven fick sedan använda alla till buds stående medel för att besvara frågorna i detta test. Hur är detta olikt från vilken hemtenta som helst frågar ni er då? Jo, det ska jag försöka att förklara.

  1. "Hemtenta"Jag tycker att tanken med en hemtenta är bra. Jag anser det vara viktigt att eleverna kan applicera sina kunskaper på ett problem, en frågeställning, där de slipper vara rädda för att glömma vissa basfakta som drar ner betyget. I detta fall så kunde, till skillnad från en hemtenta med papper och penna, nyttja de digitala hjälpmedel de behärskar och använda dessa när de lämnar sina svar. Jag tycker att man på ett tydligare betonar vikten av att applicera de kunskaper man har när jag skapat frågor som kanske inte är direkt de frågor som vi avhandlat under men lektionen. Det blir väldigt tydligt vem som sitter inne med fördjupade kunskaper (och de som inte gör det)
  2. Lokal. Val av lokal var frivillig. Jag hade egentligen tänkt att de skulle kunna skriva det hemma på kvällen, och på det sättet spara lektionstid, men det gick inte då en elev saknade internet-uppkoppling. Men eleverna fick sitta var de vill och besvara frågorna, tre av eleverna valde att göra det hemifrån. Detta kan göra att eleven känner sig tryggare i provsituationen och inte stressar upp sig som de kanske skulle göra i en vanlig salstenta. Resten av eleverna stannade i salen eller i dess direkta närhet. 
  3. Fusk? De kanske samarbetar? Fusk är svårt att helt och hållet befria sig ifrån, men jag tror att jag minimerade möjligheterna till detta. Frågetypen var av en mer analytisk art, dvs. förståelse var viktigare än att mata fram fakta. Tiden på provet var 2,5 timmar, lite mer än vanligt, men inte så långt att eleverna hade tid att ge sig på långa online-diskussioner med andra elever. Jag visade i god tid före provet de möjligheter jag har att kontrollera att svaret är deras eget, genom visningshistorik. I denna kan man se om någon annan varit inne och ändrat, eller om stora färdiga svar helt plötsligt dyker upp. De fick dessutom lämna en kort referens till källan vilket gör att jag kan kontrollera det i efterhand. 
  4. Handledning I ett Google docs finns det mängder av möjligheter att göra en formativ bedömning, och även så direkt i ett prov. Jag kunde ha en kommunikation med eleverna i kommentarsfältet eller via dokumentets chat, där de genast kunde ställa frågor. Kan vara enklare för elever att uttrycka sig i skrift, speciellt i engelska. Man stör inte heller sin omgivning på samma sätt om det sker via dokumentet. Jag märkte också en del uppenbara missförstånd när jag studerade dokumenten i realtid. Något jag kunde göra eleverna uppmärksamma på. Jag märkte vidare vilka frågor som skapade förvirring och kunde ge ytterligare instruktioner om det behövdes. 
  5. Material. De kunde använda det material som de producerat på egen hand under kursens gång. Allt material jag lämnat ut fanns tillgängligt för dem. De läxor och inlämningsuppgifter de tidigare gjort fanns att tillgå i en delad mapp. Samt det ytterligare material som finns på nätet som ambitiösa elever har letat upp. Provet kan dessutom bli ett sätt att kontrollera om de kan behandla användandet av källor på ett korrekt sätt, som t ex användandet av Harvardsystemets refereratsregler.
  6. Bedömning. Vid bedömning och rättning kan jag använda mig av alla Google docs funktioner, som t ex kommentatorsfältet. Då kan jag t ex på ett mycket bättre sätt använda mig av formativ bedömning även i provrättandet. Eleverna får tillbaka sina prov med relevanta kommentarer som de sedan kan använda för att förbättra sina svar. Detta är ytterligare ett sätt att bedöma elevernas förmågor, ett komplement till allt annat. Ombyte förnöjer! 
Sammanfattningsvis så tycker jag att detta försök föll väl ut. Jag har inte haft tid att kontrollera vad eleverna själva tycker, men jag har inte fått några negativa kommentarer ännu. Jag återkommer mer när jag gjort ytterligare försök i detta, för mig, nya examinationssätt. 


Kommentarer