YouTube - som pedagogiskt verktyg

I måndags var jag hos FIG:arna och hälsade på samt filmade lite av deras träning. (Har ni inte varit och hälsat på så gör det, hur fint som helst) De har redan använt en del film i sin träning och jag tror att potentialen är stor där. Våra danslärare filmar sedan länge dansträning samt lägger ut filmerna på YouTube för att eleverna och lärarna ska kunna gå tillbaka och titta på vad som var bra och vad som kunde bli bättre.



Det finns många andra fördelar med YouTube, uppladdade filmer kan göras privata (enbart ses med inloggning via konto), olistad (ej sökbar) samt offentlig. Man kan lägga till kommentarer, förbättra kvalitet, klippa, lägga till ljud (dvs. som t ex MovieMaker), ändra ljus, köra filmerna i slow motion, texta mm.

Användningsområdena inom skolans område  är väldigt stora. Precis som danslärarna gjort, kan man filma muntliga presentationer, samt lägga till kommentarer/respons till dessa i form av anteckningar eller pratbubblor. Man kan skapa spellistor med specifika innehåll. Det kan vara en kulstötares olika träningskast  eller det kan vara filmer som handlar om t ex Nelson Mandela och som sedan delas med elever. Man kan spela in instruktioner till ett fördjupningsarbete, en instruktionsfilm i dans eller kula, flippa klassrummet osv. Endast fantasin sätter gränser.

Man kan dessutom ladda upp filmer till YouTube från alla möjliga enheter som t ex mobil, platta, dator. Det är väldigt enkelt att dela, men man kan ladda upp utan att dela (se ovan)

Är det så att du bara vill hitta inspiration eller visa en film under lektionen så finns det givetvis massor av bra material att hämta från t ex TEDJourneyman eller the Economist.


Kommentarer