Uppgift 2 - ett eget formulerat personligt kursmål

Hej igen!
Jag kör på här, två uppgifter på en och samma dag, att formulera ett eget personligt kursmål och intresseintrikningar/frågeställningar att ta med genom kursens gång. Denna uppgift sitter fingret på ett problem som jag har upplevt i min roll som IKT-pedagog, att definiera min egen roll på skolan. Som geografilärare har jag en tydlig och klart definierad roll som jag har levt med under mina dryga 10 år som lärare. Min roll som IKT-pedagog är relativt ny (sedan i februari) och känner ibland en viss tvekan inför uppdraget. Det är meningen att jag här ska hitta ett övergripande kursmål som passar mitt jobb som IKT-pedagog här på Växjö Katedralskola och jag är väl egentligen inte helt och hållet klar över vad den rollen innebär.
I samband med implementeringen av Google apps på vår skola har det uppstått en del problem, barnsjukdomar. I min roll som på skolan har jag fått agera tekniker mer än pedagog, vilket jag inte är jättebra på. Jag har långsamt blivit bättre men jag är fortfarande inte speciellt bra på det. Det är inte heller något jag är intresserad av utan något som jag ser som något nödvändigt ont. Nu när situationen på skolan har normaliserats så ska jag försöka att definiera en ny roll, en betydligt mer långsiktig strategi för hur vi ska öka den digitala kompetensen på Växjö Katedralskola, så att detta försök att formulera kursmål får samtidigt ses som ett sätt att formulera långsiktiga, strategiska mål för satsningen på digitala verktyg på min skola.  
Jag har sett en del kursmål som har trillat in, jag ska försöka att inte "låna" för mycket =):
Kursmål och intresseinriktningar:
  • Att formulera en långsiktig strategi för min skolas satsning på digitala verktyg.
  • Att få grepp över forskningen på området digitala verktyg i skolan.
  • Att samla på mig tips och råd rörande digitala verktyg samt...
  • Att öka användningen av digitala verktyg i min klass, men även i resten av skolan. 

Ja, det får väl räcka så...Återkommer snart. Nu ska jag hem och klura över hur feeds fungerar. =)

Kommentarer