Det digitala skollyftet - inledande uppgift!

Hejsan!

Då var det dags för en presentation då... Jag heter Patrik Bengtsson och har arbetat som lärare sedan 2000, åren börjar springa iväg. Dock en intressant tid att börja jobba som lärare, för det var under den tiden som digitaliseringen började märkas av i skolan. Jag ska ärlighetens namn säga att jag aldrig varit teknikintresserad, men desto mer intresserad av digitala hjälpmedel som ytterligare en tillgång i skolan, ytterligare ett sätt att diversifiera sin undervisning. Jag ämnar här att försöka dela med mig av det jag kan samt givetvis att försöka lära mig mycket nytt!

Jag jobbar sedan i februari dessutom deltid som IKT-pedagog på Växjö Katedralskola. Det är en traditionstyngd skola med väldigt duktiga elever och en engagerad personal. Vi har under hösten implementerat Google apps for Education (hos oss kallat Doris) och det har väl inte fallit i god jord hos alla på skolan. Det är något man som IKT-pedagog måste ha förståelse för - bara för att jag tror på fördelarna i ett system innebär det inte att alla andra delar denna övertygelse. Det har i ärlighetens namn varit en del teknikstrul till en början men de flesta omläggningar medför vissa problem initialt. Jag tycker nog att problemen minskar i storlek och antal och att det flesta nu börjar utnyttja alla de fördelar som finns i Google. Vi använde oss tidigare av First Class som är ett väldigt bra mejlsystem men som har en del begränsningar. I Google ges verkligen möjlighet att leva efter mottot "Sharing is caring". Jag ser fram emot att delta i denna MOOC, om inte annat för att få chansen att delta i något som det skrivs så mycket om.

Kommentarer